Belpoliteens

A porjekt megvalósításának időpontja 2006

Összefoglaló a Mobilitás által támogatott Ifjúság 2000-2006 nemzetközi ifjúsági cseréről

60 belga, lengyel, olasz és magyar fiatal az ifjúsági vezetőkkel és a magyar segítőkkel együtt egy héten keresztül dolgozott, tanult egymástól Kőszegen – nem iskolai keretek között. 

A projekt célja az volt, hogy különböző országok aktív fiataljai, a BELga, lengyel (POLish), olasz (ITalian) teenagerek Magyarországon (HUngary) módszeresen tanuljanak egymástól arról, mit jelent számukra az európai polgárság, milyen a fiatalok viszonya a helyi, regionális, országos és európai politikához, miként vélekednek az önkéntesség szerepéről és jelentőségéről. 

A projekt során a terveknek megfelelően változatos módszerekkel a következő tevékenységeket bonyolítottuk le:
Azelőadások viszonylag rövidek voltak, és nagy részét maguk a csoportok tartották. Kivétel ez alól csupán a városi, a megyei és az országos politikai életről szóló három előadás volt, ezek azonban szintén rövidek, tájékoztató jellegűek voltak. Hagyományos volt az, hogy a résztvevők bemutatták saját városukat, ennél azonban lényegesen izgalmasabb volt az az előadás, amelyben megmutatták, hogy mit tudnak jelenleg egymás országáról, illetve városáról. Az előkészítő látogatáson rögzítettük, hogy a kölcsönös bemutatásnál Houffalize és Chojna valamint Fiume Veneto és Kőszeg mutatja be egymást. Ehhez az információkat az Internetről, egyéb forrásokból kellett beszerezniük a csoportoknak. A bemutatók egyrészt Power Point prezentációk voltak, másrészt nagyon ötletesen készített plakátok segítették azokat. Mindegyik előadás sikeres volt.

Csoportmunka keretében valósult meg a legtöbb tevékenység, hiszen a projekt lényege ez. A csoportok a legtöbb esetben vegyesek voltak, de néhány esetben, mint pl. a kiállítás berendezése, mindegyik csoportok külön-külön dolgozott. Így például a saját város bemutatóit természetesen önállóan állították össze az egyes partner csoportok. Ugyanígy, a közös műsorra a közösen előadott darabok mellett külön-külön számokat is mutattak be az egyes nációk. Ezek próbájára is külön került sor.


Szimulációval csoportmunka során dolgoztuk fel az egyes témákat, mintegy „bizottsági üléseket” tartva a kiadott előterjesztések alapján. (Mellékletben ennek egy példánya.) Ugyanígy sor került egy „Képviselőtestületi ülés” szimulációjára is. A csoportmunkát segítette az is, hogy az előkészületek során az egyes csoportok jól körüljárták az előre megadott témákat, az adott területekről a rendelkezésükre álló forrásokból előadást, bemutatót, összefoglalót készítettek. Ezek – a gondos előkészítő munka következtében – igen hasznosak voltak.


Szintén vegyes csoportot kellett alkotni a vetélkedőhöz, amely egyszerre biztosította a csoportok sokszínűségét és a csoportok összebarátkozását. A feladatok a vetélkedőn eleve olyanok voltak, hogy kellett a heterogén csoport, minden csapatban minden nációnak jelen kellett lennie.

A sok érdekes feladat, amelyeket a fiataloknak meg kellett oldaniuk kreativitást, együttműködést, sokrétű kommunikációt igényelt. Erre már akkor került sor, amikor kicsit már ismerték egymást, de még nagy szükség volt további csapatépítő tevékenységre. A csapatok önkéntesen szerveződtek, bizonyos feltételek mellett (egyensúlyban legyenek a nemzetek, nemek, létszámok, s ha lehet, az életkorok is.

Az interkulturális tanulást egyértelműen mindezek a programok segítették, de a legjobban a közös zenés irodalmi műsor volt e szempontból a meghatározó. Ugyanakkor a csere minden elemében természetesen törekedtünk arra, hogy egymás kulturális értékeit megismerjük. Ugyancsak rengeteget jelentett az interkulturális tanulás terén a vetélkedő, illetve annak néhány kérdése.


Jellemző a fiatalok kreativitására, hogy minden lehetőséget ki tudnak használni. A szabadidős tevékenység keretében terveztünk egy sétát a Kálvária dombra, és a Trianoni Kereszthez. Egyik fiatal az indulás reggelén közölte, hogy egy előadást tart a hely jelentőségéről, s utána egy tesztet íratna a fiatalokkal. Az egész nagyon jól sikerült, és mindenki – beleértve magunkat is – sokat tanult belőle.
A terepmunka
is jelentős részt töltött be a programban, hiszen az épített és természetes környezet védelemről csak a gyakorlati megismerés közben lehet beszélni. A terepmunka igazán remek helyszíne volt a Chernel park és az Írottkő Natúrpark területe, valamint az éppen újjáépítés alatt álló belváros.

A helyi, regionális és országos politika színtereire is sikerült bejutnunk, a Városházán, a Megyeházán és a Parlamentben lehetőség nyílt konzultációra is.

A szabadidő eltöltése egyrészt előre megtervezett volt, egy részét a fiatalok kérték, illetve szerencsés véletlen folytán alakult. Így látogattuk meg pl. a Balatont, vagy ilyen volt a foci VB közös megtekintése. Szintén hasznosan töltötték el a szabadidőt Budapesten, igaz, hogy ez már az utazás napján volt.

A nemzetközi konyha, a táncház, a gulyás főzés, a családi este mind mind olyan programok voltak, amelyek az egész cserét még tartalmasabbá, élvezetesebbé tették, ugyanakkor alapvetően hozzájárultak az ismeretszerzéshez.

A csereprogram minden része hozzájárult a fiatalok személyes fejlődéséhez. Az egyes programok egyénre gyakorolt hatása természetesen függ a résztvevők személyiségétől, de a programok mindegyike valóban pozitív hatással voltak a résztvevőkre. Mind az előkészítés, mind a részvétel során tapasztaltam a projekt jótékony hatását a magyar fiatalokra, s ugyanerről számoltak be partnereink is. Megmutatkozik ez abban is, hogy azóta más projektben sokkal tapasztaltabban, rutinosabban vesznek részt azok, akik e cserének részesei voltak, illetve újabb projekteket terveznek, készítenek elő. Nagyon jelentős lépés az is, hogy a disszeminációs folyamatot és a projekt utógondozását önmaguk kezdeményezik, tevékenyen vesznek benne részt. Azok a fiatalok, akik előző projektjeinkben részt vettek, ebben már önállóan tevékenykedtek. Ugyanezt várhatjuk e projekt résztvevőitől is.

A fiatalok kulturális közeledéséhez a fiatalok elmondása alapján sok tényező járult hozzá. Nem volt meglepetés, hogy nagy hatással volt rájuk a családdal eltöltött idő, a közös műsor és arra való készülés, a remek energizáló gyakorlatok, hiszen ezeket eddigi projektjeinkben is tapasztaltuk. Ezek voltak azok a programpontok, ahol a fiatalok legjobban rá voltak utalva a közös munkára, s saját kultúrájukat a leginkább be tudták mutatni. Az eltérések mellett nagyon sok hasonlóságot tapasztaltunk. E téren számunkra a belga partner volt a legismeretlenebb, mivel ez volt első ilyen projektünk velük. Ráadásul több kultúrát is hordoznak. Szerencsére nem okozott gondot a viszonylag nagy életkori különbség sem, bár megfigyelhető volt az „azonos korosztályok” szorosabb kötődése. (Bár a legfiatalabb és legidősebb résztvevő között a különbség csupán 9 év volt, ez relatív mégiscsak jelentős.)