Alone or together

A porjekt megvalósításának időpontja 2014

Kell egy alcím

Egyedül, vagy együtt – sok szempontból feltehetjük e kérdést. Most, hogy a négy partner közül kettő (a magyar és cseh) éppen tervezett csere időpontjában ünnepli EU tagságának 10 éves évfordulóját, különös hangsúlyt kap e kérdés. A fiatalság az a korosztály, ahol a közösségi munkára könnyen lehet még nevelni, s fel lehet hívni a figyelmüket arra, hogy a közös tevékenységnek milyen előnyei, de esetenként milyen hátrányai vannak.

A projekt ötlete régóta érik, hiszen előző cseréink alkalmával megvitatták az abba bevont fiatalok a szomszédos országok kapcsolatát, a kulturális sokszínűség fontosságát, az önkéntes munka szerepét, az idősek és fiatalok kapcsolatát, és mindegyiknél elő-előkerült, hogy eredményeket igazán csak közösen lehet elérni. A végső „lökést” a projektnek az adta, hogy városunk gimnáziumának diákjai közül néhány – aki cserepartnert tud fogadni otthonában – részt vehet egy iskolai projektben, amely az elszigetelődéssel foglalkozik. Azok a fiatalok, akik azonban nem az iskola tanulói, vagy nem tudnak cserediákot fogadni, nem tudnak részt venni a projektben, kirekesztettnek érzik magukat, pedig sokban hozzá tudnának járulni annak sikeréhez. Ezért is gondoltunk arra, hogy most, mikor az egyenlő esélyek biztosítását, az elszigeteltség megszüntetését célként kitűző EU-nak éppen 10 éve leszünk tagjai, mintegy demonstratívan kell egy ifjúsági cserét szerveznünk.

Projektünkben az egyedül vagy együtt, elszigetelődés vagy integrálódás illetve elszigetelés és integrálás kérdését a következő területeken vizsgáljuk meg: egyének elszigeteltsége illetve kiközösítése egy adott közösségben és annak okai, a megoldás lehetősége; népcsoportok elválasztása illetve mesterséges egyesítése (történelmi példákkal alátámasztva, de a jelenre és a jövőre koncentrálva); földrajzi vagy nyelvi elszigeteltség, egymásra utaltság. A közös munkát demonstrálandó a feldolgozandó témák mindegyikéért egy-egy ország lesz felelős, ezzel is jelezve, hogy a munkamegosztás, felelősség megosztás nagyon lényeges.

A projekt legnehezebb része a roma kisebbséggel való kapcsolat kialakítása, legszomorúbb része a holocaust emléke, legígéretesebbe része a határon átnyúló projektek sora.

Mindezek olyan kérdések, amelyek nagyon is foglalkoztatják a fiatalok egy jelentős rétegét. A projekt előkésztése lényegében már most is folyik, hiszen annál sikeresebb lehet a csereprogram, minél inkább előkészített. Az egyhetes program helyszíne Kőszeg, egy hagyományokat tisztelő, ahhoz ragaszkodó kisváros, ahol a tekintélyt sugárzó 335 éves gimnázium 105 éves épületének kollégiumában – és a hozzá tartozó parkban – 5-5 cseh, osztrák, spanyol (katalán), és 10 magyar fiatal [a szervezés miatt szükséges, hogy több legyen a magyar fiatal] az otthoni komoly előkészítő munka alapján dolgozza fel a projekt témáját. Előadások, PowerPoint bemutatók, műhelyfoglalkozások, gyakorlati munkák, viták és kötetlen beszélgetések járulnak hozzá e nem-formális tanulás sikeréhez. Terveink szerint szimulációval is erősíteni kívánjuk a fiatalokban azt, hogy a közösség, az együttes munka, tevékenység mennyivel eredményesebb, jobb, mint az egyéni.

Az egy hét alatt – a szokásos bemutatkozások, közösségformáló tevékenységek mellett – mindenki bemutatja saját környezetének földrajzi, nyelvi, etnikai jellemzőit, a közelmúlt ezt befolyásoló történelmi eseményeit, s a felkészülési idő alatt az adott témákról készített riportokat, egyéb anyagot. Bemutatja minden csoport azt is, hogy milyen jó példákat ajánl saját nemzeti eszköztárából, és megvizsgáljuk: mit tudnak a fiatalok az EU e területen akcióterveiről. Találkozót szervezünk szociális otthonok dolgozóival, a környéken élő nemzetiségek csoportjaival, ellátogatunk elnéptelenedő tanyákra is. A közös munkát demonstrálandó a feldolgozandó témák mindegyikéért egy-egy ország lesz felelős, ezzel is jelezve, hogy a munkamegosztás, felelősség megosztás nagyon lényeges.